6 manieren om mentaal weerbaarder te worden!

1. Douche koud

Elke ochtend koud douchen is de beste manier om jezelf te trainen mentaal weerbaarder te worden, je discipline trainen en het is daarbij ook nog eens gezond. Met koud douchen bedoelen we niet direct dat je alleen nog maar koud moet gaan douchen maar dit houdt in dat je elke ochtend dat je gaat douchen een minuut koud afdoucht. Als je hier net mee begint kan je het best opbouwen van 10 seconden naar 20 seconden en op die manier naar en minuut. Zoals ik al zei gaat dit je helpen om mentaal weerbaarder te worden. Je leert namelijk om in een stressvolle situatie (kou) rustig te blijven en doormiddel van ademhaling jezelf te controleren en beheersen. Ook helpt koud douchen bij het opbouwen van discipline. Koud douchen is namelijk een vorm van direct uit je comfortzone stappen en dit vraagt iets van je discipline en mentale kracht. Je moet namelijk in deze situatie je comfort van warmte opgeven voor kou omdat je weet dat dit je zal helpen groeien als persoon. Wanneer je deze eigenschap kan beheersen zul je merken dat het veel makkelijker is om jezelf te motiveren voor dingen in je leven, het begint dus met koud douchen. Tot slot is koud douchen ook nog eens erg goed voor je weerstand. Kortom, begin met koud douchen.

2. Ga een stapje verder

Ga een stapje verder is voor iedereen anders toe te passen en kan op veel verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Wat wij hiermee bedoelen si bijvoorbeeld als je gaat hardlopen en je hebt voor jezelf het doel vooraf gezet om 5km te lopen. Loop i.p.v. die 5 km dan 6km. Als dit een te grote stap is loop dat op zijn minst nog 100 meter verder. Wanneer je aan het fitnessen ben en je wil 8 pull ups doen en je hebt die 8ste bereikt, ga voor je 9e! doe die extra rep, ren die extra kilometer, lees die extra bladzijden, douche die extra 10 seconden koud en ga zo maar verder. Belangrijk is dat je jezelf altijd push om net iets verder te gaan ook wanneer je denkt dat je niet verder kan want juist dan kan je groeien. Dit principe zal er voor zorgen dat jij je eigen mentale en fysieke grenzen gaat verleggen en op die manier alsmaar blijft groeien als persoon. Doordat jij je grenzen verlegt zul je erachter komen dat je tot veel meer in staat ben dan jezelf denkt. Dit geeft een bepaald vertrouwen en zorgt ervoor dat je meer zelfvertrouwen krijgt en dus mentaal sterker wordt.

3. Stap uit je comfort zone/ daag jezelf uit

Dit principe heeft net als veel principes een beetje overlap met de voorgaande principes. Toch is het een hele belangrijke. Daag jezelf elke dag uit. Doe elke dag iets wat je eng vin of stap elke dag op een bepaalde manier uit je comfort-zone. Stap op dat ene meisje af, maak dat belletje wat je al dagen uitstelt, neem die koude douche, schrijf je in voor die training of 1 van al de andere manieren hoe je uit je comfortzone kan stappen. Het maakt niet uit hoe je het doet en of het goed gaat, belangrijk is dat je de keuze maakt om bewust uit je comfortzone te stappen en te kiezen voor groei. Doordat je bewust groei boven comfort kiest zul je groeien als persoon, zul je minder snel angstig zijn en krijgt je zelfvertrouwen een enorme boost. Kortom allemaal dingen die goed zijn voor je mentale gesteldheid en dus ook voor je mentale weerbaarheid.

4. Ga hardlopen.

Hardlopen, er zijn weinig mensen en vooral weinig jongeren die dit leuk vinden. Toch is het een van de sporten die jou het best gaat helpen bij het worden van een mentaal sterker persoon. Hardlopen, en met name hardlopen zonder muziek, is namelijk een constant gevecht met jezelf. Het is niet leuk, het is zwaar, het is vermoeiend, er is niemand om je aan te moedigen of motiveren en het eindpunt is nog lang niet in zicht. Je moet het helemaal alleen doen en dat is waarom het zo’n goeie sport is. Jij bent constant in gevecht met het deel in je hersens die jou tegenhoudt om te groeien, het deel wat jou liever in de comfortzone houd en toch moet je bij elke stap dat stemmetje in je hoofd zien te overwinnen en hoe vaker dit lukt bij het hardlopen hoe vaker dat je ook gaat lukken in het normale leven. En onthoud tijdens het lezen van deze tips; een gedisciplineerd mens is een vrij mens.

5. Leer nieuwe dingen/ lees boeken

Nieuwe dingen leren is essentieel voor het worden van een mentaal sterker persoon. Buiten dat je van nieuwe dingen leren mentaal sterker wordt is het sowieso heel goed om jezelf ook buiten je werk of opleiding te blijven ontwikkelen in de dingen die je interessant vind. Deze generatie is niet opgegroeid met lezen en daarom geven ook veel jongeren aan lezen niks te vinden, echter is dit in veel gevallen niet waar. Vrijwel iedereen vind lezen leuk, ze hebben alleen nog niet het juiste boek gevonden. Kijk naar onderwerpen die jij interessant vind en zoek er boeken van op. Misschien vind je het aan het begin ook niks maar blijf jezelf dwingen om te lezen en je gaat er gevoel voor krijgen. Zoek niet telkens naar de dagelijkse afleiding in je telefoon maar ga gewoon echt eens een half uur zitten voor een goed boek. Nieuwe dingen leren is ook weer goed voor je zelfvertrouwen en daarbij wordt je mentaal sterker doordat je meer kennis hebt. Uiteraard leidt meer kennis ook vaak tot een betere carrière en vaak ook tot betere relaties. Kortom zorg ervoor dat je jezelf altijd blijft ontwikkelen en nieuwe dingen aanleert

6. Maak je bed op

Maak je bed op. Een goeie dacht begint al bij een goeie ochtend, daarom is een goeie ochtendroutine ook belangrijk (lees hier het blog over ochtendroutine). Een goeie ochtend begint allereerst door meteen binnen 7 minuten je bed uit te komen. Daarna is het van belang dat je elke ochtend je bed opmaakt. Je leert jezelf zo aan om gedisciplineerd aan de dag te beginnen, je leert jezelf aan om netjes en geordend te werk te gaan, het zorgt onbewust voor meer rust in je hoofd en het zorgt er voor dat elke dag als je thuiskomt je thuiskomt in een opgemaakt bed. Discipline structuur en regelmaat zijn essentieel als je het maximale uit je dag wil halen. Zorg er dus voor dat je je dag goed begint en zo dus automatisch ook goed eindigt.

6 weergaven0 opmerkingen